Züheyde Gökçek: Altın Dokunuşlar sergisi açıldı
Sabırla çizmeyi, dikkatle boyamayı, bunları yaparken yine kendi estetiğine, manasına ve biçimine sahip hat sanatı (İslami kaligrafi) ile ilişkilenmeyi yıllar geçtikçe daha çok seven sanatçı, eserlerinde saf altın kullanmaya da başladı. Şimdiye kadar yurt içinde sekiz, yurt dışında ise Amerika, Suriye, Nijerya ve Güney Afrika’da olmak üzere dört karma sergiye katılan Züheyde Gökçek, altı tane de kişisel sergi açtı.
SÜSÜN ZİRVESİ: TEZHİP
Tezhip kelime olarak altınlama, yaldızlama anlamına gelir; ki altın, bu sanatın boya malzemesi listesinde de yer alır. Fakat, tezhipte temel olarak guaj, sulu boya ve akrilik kullanılır.Tezhibin tarihteki asıl işlevi yazıyı süslemektir. Tezhip sanatı Orta Asya’daki Türklerin 8. yüzyıldaki ilk devletlerinde başlamış, Selçuklularla Anadolu’ya gelmiş, Osmanlı’da zirve noktasını görmüş, bütün bu süreçte içine Uzakdoğu ve Fars etkisini de almıştır. Hatta Lale Devri’nde Rokoko akımından etkilenmiş ve bir süre öyle şekillenmiştir. Tezhip sanatı tarih boyunca el yazması kitapların, özellikle Kur’an’ı Kerimlerin, hat, levha, cilt kapaklarının süsü, çerçevesi, arka planı olmuştur.
Temel olarak bir desen, doku oluşturma, motif işleme sanatıdır. Çoğunlukla bitkisel formlar kullanır. Bu formlar kimi zaman onları boyutsuz kılabilecek şekilde hareketli, akışkandır; kimi zaman boşluklu bir zemin gibi iki boyutludur. Bitkisel formlar stilize edilmiştir. Klasik stiller halen ana etken olan stillerdir. Geometrik kurguda çoğunlukla simetri hakimdir; fakat, kimi zaman çalışılan hattın formu asimetrik tasarımlara kendiliğinden elvermektedir.
Yorumlar
Yorum Gönder