Alev Özas “Dev İstanbul Resmi” için ilk fırçayı vurdu
Şehir peyzajı resimleriyle sanat dünyasında haklı bir üne sahip olan post-empresyonist Alev Özas, “İstanbul’un dev resmini yapma” hayalini gerçekleştiriyor. Yaklaşık bir yıl önce çalışmalarına başladığı projeye, Watergarden Alışveriş Merkezi’nde başladı. Usta ressam, resmini 100 günde tamamlayıp Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. yıldönümü 29 Ekim 2023’e yetiştirecek.
Türkiye Cumhuriyeti’nin 29 Ekim 2023 yılında kutlanacak 100. yılı kapsamında, Türk Resim sanatçılarından Alev Özas ‘İstanbul’ şehrinin dev bir resmini yapmaya hazırlanıyor. Panoramik bir İstanbul Metropol resmi olacak bu yağlı boya tablo, 2.90 metre yüksekliğinde ve 50 metre uzunluğunda tek parça tuval üzerine resmedilecek.100 günde yapılması planlanan bu resim için İstanbul Ataşehir Watergarden AVM’de kurulan dev platform üzerine gerilen tek parça tuval üzerinde sanatçı, resmini sosyal medyanın ve halkın gözü önünde canlı olarak resmedecek. Resim için alt yapı çalışmasına 9 Temmuz’da start veren Alev Özas, bu resmi 29 Ekim 2023 Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. Kuruluş yıldönümüne yetiştirecek. Bu büyük projeyi organize eden Artvizyon Gallery Guinness Rekorlar Kitabı’na “100 günde tek parça tuval üzerine yüksekliği 3 metre boyu 50 metre dünyada yapılmış en büyük yağlı boya metropol resmi” kategorisinde rekor tescili için başvurdu.
Alev Özas ‘İstanbul’ resimleri ile tanınan bir ressam. Eserleri çok sayıda ulusal ve uluslararası sanatseverin koleksiyonlarında yer almakta. İstanbul’da Artvizyon Gallery’nin sanatçısı olarak resim yapan sanatçı yaklaşık 14 yıl Devrim Erbil’in baş asistanlığını yaptıktan sonra tek başına resim çalışmalarına devam etmeye başladı. Resmin tuval üzerinde tasarımı yaklaşık 1 yıl sürdü. Sanatçı kendi atölyesinde özel olarak hazırlanmış bir makara sistemi ile bu dev tek parça tuval üzerine resminin eskizini ve tasarımını çizdi. Oldukça riskli olan bu çalışmayı bir yıl boyunca aralıksız sürdüren sanatçı, şimdi de İstanbul Watergarden AVM Nostalji Sokağı içinde hazırlanan dev platform üzerine bu tek parça tuval olarak gerilen resim üzerinde çalışmalarına 9 Temmuz 2023 itibariyle start verdi. Alev Özas’ın yağlı boya dev İstanbul resim çalışması halkın, sosyal medyanın ve basının gözü önünde 100 gün içinde tamamlanacak.Alev Özas, sanat kariyerini İstanbul’un resimlerini yapmaya adamış ünlü bir ressam. Şimdiye kadar çeşitli boyutlarda yüzlerce panoramik İstanbul resimleri yapmış olan sanatçı, hayatında ilk kez böylesi dev boyutta bir resme imza atacak. Alev Özas’ın, soyut ekspresif figüratif tarzda tuval üzerine yağlı boya olarak yapacağı bu resim, İstanbul’un en özel mekanlarından Watergarden AVM Nostalji Sokağı'nda halka açık olarak resmedilecek.Picasso’nun büyüklüğü ile bilinen ve bombalanan Quernica şehrini resmettiği yağlı boya tablosu bile 3.49 metre yüksekliğinde ve 7.76 metre uzunluğunda. Sanatçı tarafından sosyal sorumluluk projesi olarak yapılacak bu resim 100 gün sonra düzenlenecek bir müzayedede açık artırmayla satılacak.
Taşizm akımının çağdaş temsilcisi
Kadın ressam olmanın zorlukları var mıdır? Hangi akım ya da başka bir deyişle ekol içerisindesiniz, tarzınızı tanımlamak gerekirse neler söylersiniz?
Türkiye’de kadın ressam olmak başlı başına zor bir durum. Maalesef ki, bir erkeğin desteği olmalı. Neden derseniz, rönesanstan bu yana resim sanatı hala erkeklerin egemen olduğu bir dünya. Dünyada 1960’lardan sonra kadınlara imkân sağlanmış, Türkiye’de ise yeni yeni olanaklar sağlanıyor diyebilirim. Birkaç tane de ressam ve heykeltraş arkadaşımız var. Türkiye’de olmak ve bunun üzerinden para kazanıyor olmak çok zor ve zaman alan bir şey. Bu bir süreç, bu bir serüven. Resim sanatı bana göre biraz yaş almayla olgunlaşan bir şey.Bir ressamın akımlara çok hâkim olması lazım. Her şeyi özümsemiş ve bitirmiş olması gerekiyor. Ben peyzaj yapıyorum, daha doğrusu şehir peyzajı yapıyorum. Üniversiteden beri hep empresyonistlere hayrandım ben. Hem yaşam biçimlerine, bakış açılarına, biraz sosyalist tavırlarına… Avangart sanatın başlangıcı diyebilirim. Ben kendimi post-empresyonist olarak görüyorum. Bu akımda renk ve armoni açısından bana yakın çalışmalar var. Empresyonistlerde daha çok üst üste vurmalar, birbiri üzerine darbelerden oluşması var. Post-empresyonistlerde renkler daha net, daha ışıklı ve daha kayıtsızdır, daha serttir. Biraz daha sorgulayıcı ve uyarıcı etkisi vardır.
Resim çizmeye başladığınızda ve ressam olmayı hedeflediğinizde başta aileniz olmak üzere bir desteğe ihtiyaç duydunuz mu?
Üniversiteye hazırlandığım dönemde dahi çalışmaya başlamıştım. Bir taraftan da ders aldım. Her işi yaptım ben. İngilizce dersleri veriyordum örneğin. Okul süresince param yoktu, dahası malzeme de yoktu. O dönemler dibi gördüm yani. Hatta üniversitede Ramiz Aydın Hocam bana iki tane tuval almıştı, dünyalar benim oldu. Bir arkadaşım Atatürk Kültür Merkezi’nden siyah bir tuval bezi bulmuştu, çok mutlu olmuştum. Son paramı taksiye verip resimlerimi sergiye götürüp o sergiden boş döndüğüm oldu. Çok uzun süre süründüm ama vazgeçmek aklımdan hiç geçmedi.
FİGÜRATİF DEĞİLİM
Resimlerinizde daha detaycı, daha çizgisel, bir nevi fotoğraf gözüyle ayrıntıları dip noktasına kadar işlendiğini görüyoruz. Neredeyse belgesel tarzında resimler üretiyorsunuz. Bu size özel bir üslup mu?
Sizin resim sanatına bakış açınıza uygun olarak her hocadan aldığınız birkaç done var. Mesela beni karakalemden üniversiteye kadar hazırlayan hocam, somut-soyut ilişkisinde çok zorlardı. Soyut çalışacaksan önce somutunu yap derdi. İlhan Şen Hocam, olanın üzerinden git, olmayanın üzerinden sakın yapma, altı boş durur derdi. Ramiz Aydın Hocam, taşizm de dediğimiz renklerin dansı, armoniyle olan ilişkisi üzerinde yoğunlaşmamı isterdi. Devrim Erbil Hocam ise ayrıntı kaygısını işlerdi.
Resimde geliştiğim dönemde soyut çalışmalar, figüratif çalışmalar da yaptım. Ama içini bir türlü dolduramıyordum. Zaman ilerleyip bunları birleştirip biçim kaygısına girince figüratif olmadığımı hissettim. Şehir peyzajı, empresyonizm aslında mekân, doğa aslında… Doğa nerede İstanbul’da, ben İstanbulluyum, ben de İstanbul’daki doğayı gösteriyorum. Dolayısıyla İlhan Şen Hocamın dediği gibi olanın üzerinden gitmeyi seçtim. Hayalden bir şey koymuyorum. Resimlerime hayalimden koyduğum şeyler, renktir ve armonidir.
RENKÇİ RESSAM
Kendinizi “renkçi ressam” olarak tanımlıyorsunuz anladığım kadarıyla. Renkler sizin için ne kadar önemli?
Evet, “renkçi ressam” diyebiliriz. Renkler benim için çok önemli. İster monogram olarak tek armoniden gitsin ister kontrast olsun ister pastel olsun fark etmez benim resmimde renklerin ön plana çıkması lazım. O resme baktığımızda binaları göreceğiz ama ondan önce renkleri görmemiz lazım. Kaygım o yönde.
Siz aslında Devrim Erbil’i İstanbul resimleri yapma eğilimine yönlendiren ressamsınız. Bir röportajında beni bu tarza asistanlarım yönlendirdi demişti…
Taşizm etkilerinin olduğu resimleri yapan bir siz varsınız bir de Devrim Erbil var. Kim kimi etkiledi? Bir de sizin resimlerinizde daha derli toplu binalar var, Devrim Hoca’nınkiler daha çizgisel. Devrim Hoca’da çok martı var, sizde yok. Hatta sizinkilerde canlı hiçbir şey yok. Neden?
Ben Devrim Hoca’yı gençliğim ve enerjimle etkilemiş olabilirim. Ben de kendi öğrencilerimden aynı etkiyi alıyorum. Onların dünyası bize enerji veriyor. Öğrencileri biraz çalışma azmiyle doluysa hoca bundan faydalanır. Ben Devrim Hoca’ya naçizane böyle bir enerji verdiysem ne ala. Benim ondan aldıklarım ise sabır ve tekniktir. Üslup değil, tekniktir. Teknikten kastım ise, ince uçlu fırçayı kullanabilme kabiliyeti. Bu da benim için çok önemlidir. Hoca lirik resim yapar, daha soyut daha epik, daha uçuşan biçimleri sever. Ben daha gerçekçi daha net çalışmayı seviyorum. Martı konusuna gelince kuş resmi yapmayı sevmiyorum. Resimlerimde hareket eden bir şey olmaz, her şey durur. Ama renk konuşur.
POST-EMPRESYONİZM
Renkler konusunda da farklı bir tarz görüyoruz. İnsanlar gerçekte sizin renklerinizi görmüyor aslında, doğru mu?İşte tamamen empresyonist yapsaydım gözle gördüğünüz renkleri resimlerimde görebilirdiniz. Ama post-empresyonizmde bu renkler çok farklı olur. İlk anda gökyüzündeki mavilik arasındaki pembelikleri göremeyebilirsiniz ama dikkatli baktığınızda bu renkleri görürsünüz. Bu empresyonizm. Siz bu gökyüzünü kırmızı yaparsanız, kırmızının içindeki armonileri koyarsanız, o post-empresyonizm olur. Resimlerimde ışık-gölge oyunu da var biraz. Işık-gölge eğitimi, üniversiteden önce karakalem eğitiminde verilir. Bunu yapabilmek için de karakalem eğitiminin çok iyi olması lazım.
Klasik bir soru sorayım. Sanat, sanat için mi yapılır, sanat toplum için mi yapılır? Resim yaparken sizi mutlu eden, sizi tetikleyen şeyler nedir?
Sanat, sanat için yapılır. Ben o cephedeyim. Sanat, para için yapılmaz. Ben, yavaş yavaş bu işten para kazanıyor olabilirim ama kazanmıyorken de resim yapıyordum. Toplum sanatçıyı takip etmek zorunda.
Baktığınız açıdan gördüğünüz obje ya da manzarayı algı biçiminiz ve bunu tuvale aktarımınızda neler sizi etkiliyor?
TERCİHİM YAĞLI BOYA
Yağlı boya mı, akrilik mi?
Yağlı boyanın ömrü uzun. Boya demiyorum ama iyi yağ kullanıldığında 300-500 yıl kalıcı resimler yapabilirsiniz. Ben resimlerimin, 50 sene sonra grileşmesini istemem. Guaj boya ve akrilik boyaların tadını ben çok sevmiyorum, biraz mat oluyor ve grileşiyor. Akrilik, çabuk kuruyor, benim böyle kaynaşmasını istediğim alanlar da oluyor. Yağlı boyaya hâkim olmak biraz daha zordur.
Usta-çırak ilişkisinde neler aldınız, neler veriyorsunuz?
O ışıltı nasıl bir şey?
Söylediğinizi çok iyi özümsediğini, teknik anlamda verdiğiniz bilgiyi hemen aldığını gözlemliyorsunuz. Anlattıklarınızın üzerine bir şeyler kattığını görüyorsunuz. Mesela yurtdışına hazırladığımız öğrenciler var, onlara bütün akımları anlatarak, yeni öğrendiğim bilgileri de aktararak hazırladığımız öğrencilerden öyle güzel geri dönüşler alıyorum ki, gerçekten çok heyecanlanıyorum.
Sanat dünyası sanatçıları nasıl değerlendiriyor?
Sanatta bir sanatçı ya da akım modası var mı?
SOYUT EKSPRESİF FİGÜRATİF İSTANBUL RESSAMI
Ressam Alev Özas, 2002 yılında Ressam Prof. Dr. Ramiz Aydın atölyesinde renk, armoni ve taşizm ilgili çalışmalar yaptı. 2005 yılında başladığı Prof. Dr. Devrim Erbil atölyesinde ise soyut ekspresif figüratif tarzı benimsedi. Devrim Erbil atölyesinde 8 yıllık başasistanlık yaptıktan sonra kendi kurduğu atölyesinde deneyimlediği ekspresif anlayışı ile İstanbul peyzajları resmetmeye başladı.
Kendisini şehir ressamı olarak tanımlayan Alev Özas, “Benim peyzajlarım tek armoniden çoklu armoniye, günün her saati ve gün ışığındaki, empresyonist ögeleri taşır. Anı yakalar ve ışık gölge oyunları ile birlikte açık ve koyuyu net bir şekilde yansıtır. Hacimsel etkiyi yaratmak ve özellikle belirtmek istediğim tarihi eserleri vurgulamak için, kontur yöntemi kullanırım. Hedefim çizgi değil, teknik olarak empresyonist ögeleri yansıtmak ve şehre rengi sokabilmektir. Çoklu armonide empresyonist ögeleri çok daha yoğun görürken, monogrom resimlerde daha yalın hissedebiliriz’’.Sanatçı çizgi tekniğini kontur amaçlı kullanır. Amacı ise taşist ögeler kullanmasıdır. Renkçi ressam diye anılmak ister. Ramiz Aydın Atölyesi’nde taşizmin tüm evrelerini incelemiştir. Taşizmin boyutunun küçülüp büyüyebileceğinin yanı sıra, sıcak soğuk ilişkisinin ilk adımlarını görmüştür. Devrim Erbil atölyesinde çizgi ve kontür öğrenmiştir. Her iki üslubu birleştirip empresyonizmi 2020’li yıllara taşımak istemiştir. Temel amacı resmini halka sunmak ve her kesime hitap edebilmektir. Aristokrat bir anlayışın olmadığı bir yapıya sahiptir.Resim sanatı, usta-çırak işidir. Çırak ustadan öğrenir, ustalaşır ve yeni çırakları olur. Alev Özas, birden fazla usta ve çok sayıda öğrencisi ile kendisini daha zengin hissetmektedir.
ALEV ÖZAS KİMDİR?
• 2002 Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Resim Bölümü’nden mezun oldu.
• 2002 Bukelemun Tasarım’da "duvar ressamı’’ oldu.
• 2003-2005 Zahide Zehra Garing İlkokulu’nda "Resim öğretmenliği’’ yaptı.
• 2005-2012 Ressam Prof. Dr. Devrim Erbil’in atölyesinde "başasistanlık’’ yaptı.
• 2012-2014 Çekmeköy Halk Eğitim Merkezi’nde kursiyer öğrencilere resim dersleri verdi.
• Şimdiye kadar 30 üzeri karma ve 6 kişisel sergi gerçekleştirdi.
• 2014- Halen kendi atölyesinde çalışmalarını sürdürürken bir taraftan özel resim dersleri vermeye devam ediyor.
Yorumlar
Yorum Gönder